Kilátók és barlangtúra a Bihar-hegységben

2016. július 10. • Írta: Varga Mónika

Július második hétvégéjén, könnyed egynapos túrára indultunk ismét a Csabai Bihargók Turista Egyesület szervezésében a Bihar-hegység csodás tájaira. Korán reggel Békéscsabán találkoztunk és kb. 170 km-rel távolabb és 4 órával később a festői szépségű Pádis-fennsíkon, a Varasó menedékház közelében, az úgynevezett ötös elágazásnál szálltunk ki a buszból.

Ezen a környéken nem ritka, hogy találkozunk legelő állatokkal. Tehenekhez, birkákhoz gyakran van szerencsénk, de lovakat is sokszor látni. Most is a busz közelében legelésztek és az egyikőjük egészen közel merészkedett hozzánk, abban reménykedve, hogy valaki a túrára hozott almáját felajánlja neki. Kihasználva közvetlenségét, muszáj volt megsimogatni ezt a hatalmas, szép állatot. Olyanok ők, mintha vadlovak lennének, de valójában van nekik gazdájuk.

Legelésző lovak

Ahogy a csapat összeszedelőzködött elindultunk a piros sáv, a kék+ jelzés, majd a piros kör turistajelzéseket követve, tapasztalt túravezetőnk irányításával. Mostanában a túrázáshoz azonban hozzátartozik, hogy a bejárt útvonalat GPS segítségével végig feltérképezzük, azért hogy máskor is visszataláljunk ezekre a helyszínekre, illetve akár megosszuk másokkal is, akiket érdekelhet.

Ezen az útvonalon rendkívül sokféle látnivalóban volt részünk. Jártunk sűrű erdőben, lankás, nyílt hegyoldalakon, patakmeder mentén és sötét barlangban is, de kezdjük az elején. Az első erdei szakaszt a Boga kilátónál pihentük ki, ahonnan fantasztikus kilátás nyílt a Boga völgyére. Innen meredek ereszkedés után felkerestük a Boga-csűr barlangot (Sura Boghii), ahol kipróbálhattuk, hogy jól működik-e a fejlámpánk. Ez csak egy csöppnyi ízelítő volt az Aragyásza-barlanghoz képest. Itt akár cseppkőképződményekkel is találkozhattunk volna (kezdetleges képződményeket fel is fedeztünk), ha a természet nem zárja el a feléjük vezető utat, mert a bejárat közelében a barlang kissé beomlott az elmúlt időszakban. Talán jobb is, hiszen a cseppkövek nagyon érzékeny képződmények és a román Apuseni Nemzeti Park féltett geológiai értékei közé tartoznak ezen a területen. A Boga-kilátóhoz négykézláb másztunk vissza. Egy keveset a Boga-katlan mentén haladva némi ereszkedés, majd kimászás után ismét egy csodás kilátópontot értünk el. Az erdőből kiérve a Varasó-nyeregbe jutottunk, ahonnan a Kék-Magura és a Pádis látszódott. A szép, nyílt területen mindenképpen tartanunk kellett egy pihenőt, ahol megebédeltünk a magunkkal hozott elemózsiából és a bihargós túrákon szokásos, közös csoportképet is elkészítettük.

Kilátás a Boga-kilátóból

Meredek ereszkedés a Boga-csűr barlanghoz

A Varasó-havas oldalában

A Varasó-havason ismét legelésző lovakkal találkoztunk, de most nem álltunk meg, hanem az erdőhatár oldalában, megkerülve a hegyet, a piros pont jelzésen az Aragyásza-barlang felé vettük az irányt, ismét érintve Pádist. A Pádis-fennsíkról érdemes megemlíteni, hogy kb. 1040 méter magasan található és különlegessége, hogy 1400-1600 méter magas hegyek övezik körbe, így a víz a fennsíkról nem tud lefolyni a felszínen, hanem különböző barlangokon keresztül hagyja el azt. Az egyik ilyen barlangot céloztuk meg most. Szamos bazárnak is nevezik a környéket, az elnevezést pedig Czárán Gyula adta, aki az itt található sok szép karsztjelenséget nevezte „bazárnak”. Továbbá itt folyik a szép, magas sziklafalak között, egy szűk völgyben a Meleg-Szamos.

Az Aragyásza-barlang kétféleképpen közelíthető meg. Egyrészt a Meleg-Szamos mederben haladva, másrészt felette 2-3 méterrel a sziklafalon, ahol rögzített láncok segítik az előrehaladást. Ez a láncos szakasz bemelegítésként szolgált a barlangon való áthaladáshoz. Kb. 200 méteren keresztül, többnyire sötétben, sziklákon fel-le mászva és a patak kövein óvatosan lépkedve jutottunk ki a másik oldalon a barlangból. A kövek meglehetősen csúsztak és fejlámpa volt szükséges ahhoz, hogy lássuk hova lépünk. Izgalmas volt átjutni ezen a szakaszon, ahol a felszínen megismert láncok segítettek abban, hogy ne csússzunk bele a patak hideg vizébe, vagy hogy felmásszunk egy sziklára. Mire kiértünk, már igazán elfáradtunk pedig még vissza kellett menni a buszhoz.

Aragyásza-barlanghoz vezető láncos szakasz

Az Aragyásza-barlang bejárata

Kifelé a barlangból

Összesen 12 km-t gyalogoltunk kb. 450 méter szintkülönbséget másztunk meg 8 óra alatt, úgy hogy sokszor megálltunk pihenni, bevártuk a többieket. Tulajdonképpen egy könnyed túrának számított ez, mi viszont meglehetősen elfáradtunk. A kalandos barlangtúra, a közös élmények, a gyönyörű tájak és a szép idő jellemezte ezt a napot. Az idővel tényleg nagyon nagy szerencsénk volt, mert amint beszálltunk a buszba azonnal elkezdett esni az eső, napközben pedig kellemes meleg volt. A határon hazafelé kicsit sokat kellett várni, de este 11 óra körül már mindenki otthon lehetett.

Padis

Útvonal

A túra útvonalának koordinátái .gpx formátumban itt tölthetők le.